Selecteer een pagina

Montessori

Spelen: Plezier hebben en ontdekkend leren vanuit eigen motivatie.

Pedagoog en arts Maria Montessori begeleidde kinderen uit verschillende milieus en met of zonder beperking. Ze merkte bij alle kinderen een gedrevenheid tot leren op die ze van nature hadden. In hun spel zag Montessori in elke leeftijdsfase bepaalde ontwikkelingsthema’s terugkomen: de gevoelige periode. Hoe meer kinderen vanuit eigen motivatie opgaan in de thema’s die hen op dat moment aanspreken, hoe dieper hun leerervaring. En ook het plezier, want niets is leuker dan je eigen interesses mogen volgen!

Montessorimaterialen zijn een begrip in onderwijsland en op kinderopvangcentra. De materialen zijn afgestemd op de actuele interesses van kinderen. Ze dienen meestal een bepaald doel. Je kunt er een specifieke eigenschap mee onderzoeken. Zo zijn er bijvoorbeeld cilinders die van klein naar groot moeten worden gezet. De kracht van de montessorimaterialen zit in de geslotenheid, die functioneert als een structurerend kader. Kinderen hebben snel door wat ‘de bedoeling’ is en dat werkt uitnodigend en activerend. Alles wat je nodig hebt, ligt overzichtelijk bij elkaar. Dit principe kun je ook thuis toepassen. Een uitnodigende presentatie verleidt je kind om tot spelen en onderzoeken te komen. Je zet alles binnen handbereik en kant-en-klaar neer, zodat je kind zelfstandig aan de slag kan. Rond een jaar of drie ontwikkelt je kind steeds meer gevoel voor orde en zal dan ook zelf op kunnen ruimen (met een beetje aanmoediging) als alle voorwerpen een eigen, vaste plaats hebben.

“Leer mij het zelf te doen” is een beroemde uitspraak van Montessori. Er gaat dan ook veel aandacht naar het aanleren van praktische vaardigheden, zoals smeren, schenken en scheppen. Jonge kinderen genieten van het herhalende karakter bij het uitvoeren van deze functionele handelingen. Voor hen is het spel, genieten van de ervaring en het gevoel dat het geeft om zelf iets te creëren.